Ondernemerscoöperatie, samenwerken en toch zelfstandig blijven
Ondernemerscoöperatie, de kracht van coöperatief samenwerken
Als zelfstandige je eigen ‘ik’ blijven, maar wel samenwerken en daar de voordelen van meepakken? Dat kan met een ondernemerscoöperatie. Je behoudt je zelfstandigheid, je eigen activiteiten én je bent onderdeel van het grote geheel. Zo kun je hogere tarieven vragen en worden alle opbrengsten direct verdeeld. Ook is je aansprakelijkheid goed afgedekt en, belangrijk voor de opdrachtgever; er is vervanging bij vakantie, ziekte of andere afwezigheid. Vanaf € 1.490,- krijg je het complete pakket.
Zelfstandig samenwerken in een ondernemerscoöperatie
De ondernemerscoöperatie is heel geschikt als je als eenmanszaak met andere ondernemers wilt samenwerken en toch volledig zelfstandig wilt blijven. Je werkt dan bijvoorbeeld samen met andere ZZP’ers en freelancers in een groter geheel. Je kunt je zo profileren als groter bedrijf en dus ook grotere opdrachten aannemen. Extra zekerheid voor de klant is dat als je door vakantie, ziekte of andere afwezigheid een klus niet meer kunt uitvoeren, de coöperatie dit opvangt.
In dit samenwerkingsverband richt je met anderen een praktische en flexibele rechtsvorm op, waar iedereen eigenaar van is en waar je elkaars belangen behartigt.
De coöperatie is één van je opdrachtgevers
Je bent niet in dienst van de coöperatie. De facturen voor je werkzaamheden stuur je gewoon aan de coöperatie. Als ondernemer voor de inkomstenbelasting moet je ook enkele andere opdrachtgevers hebben naast het werk dat je via de coöperatie doet. Daarnaast kun je gemakkelijk je lidmaatschap opzeggen.
De voordelen van samenwerken in een ondernemerscoöperatie op een rijtje.
- Je bent in een coöperatie meer zichtbaar voor opdrachtgevers. Het wordt mogelijk om, door omzet en referenties op te tellen, mee te doen aan grotere aanbestedingen.
- Je kunt kortingen bedingen bij de aanschaf van producten of diensten.
- Het is mogelijk om samen meer en grotere opdrachten aan te nemen. Er zijn meer zekerheden voor een opdrachtgever als het gaat om aanspreekbaarheid of vervanging bij ziekte en arbeidsongeschiktheid.
- Ook zorgt de zelfstandige rechtsvorm van de coöperatie ervoor dat je een goede afdekking hebt van je aansprakelijkheid.
Door zaken te doen met een collectief heeft een opdrachtgever meer zekerheden en daar mag een hoger tarief tegenover staan. Kortom: heel veel voordelen.
Verdeling van kosten en opbrengsten
De kosten voor het oprichten van een coöperatie houden we zo laag mogelijk. Iedere deelnemer betaalt een gelijk deel voor de te maken kosten voor advies, voor de notaris en voor het opzetten van een website ed. Als een deelnemer een mogelijk nieuwe klant aandraagt, berekent iedereen zijn deel van het werk en telt dat op. Je krijgt voor het binnenhalen van een nieuwe klant een vergoeding.
Wat levert een nieuwe klant op?
Breng je een nieuwe klant in het collectief, dan is het denkbaar dat je 5 of 10 % van de omzet krijgt. Coördineer je het hele verkooptraject, dan kan dat zelfs oplopen tot 15 tot 25 % van de omzet. Op deze manier heeft iedereen voordeel van het samenwerken in een coöperatie en voorkomen we dat iemand alleen zijn eigen diensten verkoopt.
Wat is er allemaal nodig voor de oprichting van een coöperatie?
Een coöperatie wordt opgericht door een akte bij de notaris (notariële akte). In de akte staan de statuten van de coöperatie, dus alle regels die van toepassing zijn op de coöperatie. Denk aan de naam, doel en vestigingsplaats van de coöperatie. Er staat ook in welke verplichtingen alle leden hebben, hoe de winst wordt verdeeld en op welke manier bestuurders van de coöperatie aangesteld en ontslagen worden. Inschrijven bij de bij de Kamer van Koophandel (KvK) is verplicht.
We bieden een compleet pakket aan:
- Een oprichtingsgesprek waarin we ingaan op jullie specifieke situatie.
- Goed leesbare statuten.
- Oprichting van jullie coöperatie bij de notaris.
- Een raamovereenkomst om offertes en projecten goed te regelen, afgestemd op de modelovereenkomsten voor de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA).
- Een fiscaal adviesrapport.
Wat betaal je voor dit complete pakket?
De kosten voor dit totale pakket zijn € 1.490,-, exclusief BTW. We hebben alternatieve pakketten voor coöperaties van zorgverleners met Wet toelating zorginstellingen (WTZi) erkenning en Start-up coöperaties voor zelfstandig ondernemers met een gezamenlijk plan, maar geen of te weinig startkapitaal.
Neem gerust contact op met coöperatie specialist JLQ consultancy voor een afspraak of een samenwerkingsconsult.
Wat bieden we nog meer?
Omdat de ondernemerscoöperatie het meest populaire concept is hebben hiervoor we een aantal aanvullende diensten ontwikkeld:
- In ons pakket zit standaard een raamovereenkomst voor leden. Wil je echter zaken doen met niet-leden, dan dien je dit juridisch apart te regelen. We hebben hiervoor een raamovereenkomst voor niet-leden De kosten voor deze raamovereenkomst zijn € 175,-.
- Als je zaken gaat doen met een opdrachtgever, doe je dat onder bepaalde algemene voorwaarden. Wij hebben een aantal keuzes op een rijtje gezet en die vertalen wij graag voor je op maat. Kosten hiervoor bedragen € 550,-.
- We bieden een licentieovereenkomst aan voor het gebruik van je eigen concept of merknaam buiten de coöporatie. Kosten zijn € 950,-.
- We hebben voor startende coöperaties een spreadsheat voor de boekhouding Deze bieden wij aan voor € 225,- voor 5 personen en voor € 275,- voor 12 personen. Voor circa € 250,- per kwartaal verzorgen wij de gehele boekhouding van je onderneming.
Alle prijzen zijn exclusief BTW.
Heb je een vraag? Bel ons!
Dat kan ook via Whats App
+44.7783.946123
Of stuur een e-mail
jlq@jlqconsultancy.nl
Strategisch samenwerkingsadvies
coöperaties voor MKB en zorgprofessionals